Thursday 8 December 2011

Kontras Bahagia

Apabila dibicara soal bahagia, pasti ramai yang mengaitkannya dengan 'Cinta'..
Ya..memang benar cinta membawa kepada bunga-bunga bahagia....ia mekar mengharum dalam singgahsana hati.. tapi..
Bunga tak selalu mekar..sampai masanya ia menguncup..dan mekar kembali bila tiba masa yang lain..
Bunga tak selalu harum..bila layu ia akan membusuk jua..

***********
Cinta itu ibarat jaluran warna.. Warna-warna yang cerah begitu jelas kelihatan dan begitu indah pada pandangan..tetapi di sebalik jalur-jalur warna itu, terselit jalur warna yang lebih gelap..seperti hitam dan coklat. 
Umpamanya warna yang cerah itu adalah saat-saat bahagia..ia begitu mendamaikan dan begitu indah untuk dihayati..sedangkan warna yang gelap itu menandakan kedukaan..dan kekecewaan..

Tetapi..  Tanpa warna yang gelap itu, jalur-jalur warna takkan kelihatan sempurna..seni kontras langsung sahaja tiada menyebabkan warna kelihatan lebih membosankan..kerana itulah warna gelap sangat penting...untuk mewujudkan kontras padanya..bila terjadinya kontras, warna-warna itu seakan-akan hidup, lebih terang dan lebih indah dilihat..

Begitulah hakikat dalam cinta.. Manusia tak selalu menghirup udara bahagia, sering sahaja asap duka menyelubungi.. Untuk mencapai kemanisan percintaan, manusia perlu merasa keperitan itu..kerana keperitan itu mengajar manusia untuk lebih ampuh dalam mempertahankan hati, lebih bijak dalam menyelesaikan masalah, lebih terbuka untuk menerima kelemahan pasangan, dan lebih bersedia untuk berdepan dengan dugaan yang lain.

Kontras bahagia adalah duka..duka lah yang menjadikan warna-warna cinta bertambah menarik..oleh itu setiap manusia haruslah bersedia menerima sesuatu yang 'gelap' dalam sejarah percintaan mereka untuk dijadikan pengajaran dan pengalaman..dalam duka ada pengorbanan dan pengajaran..dalam pengorbanan dan pengajaran, ada kebahagiaan serta penghargaan..

*Tanpa Kontras Bahagia, Jalur Warna Cinta Takkan Kelihatan Indah Untuk Dihayati*





0 comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Please leave your comment here.^^